Een journalist in hiphopkleren

KATJA CLOETENS VERDEDIGT ONLINE JOURNALISTIEK

Katja: 'Je onderscheiden van de rest, dat is het belangrijkste.’

Katja: ‘Je onderscheiden van de rest, dat is het belangrijkste.’

Katja Cloetens (29) heeft een dubbel beroepsleven. Overdag werkt Katja als freelancer onder andere voor het new media team van Sanoma, Goed Gevoel en Jobat.be. ‘s Avonds trekt ze haar sportschoenen aan om les te geven in haar eigen dansschool K!dans in Mechelen. ‘Dans en journalistiek, het zijn twee passies waar ik mijn creativiteit kan in terugvinden’, zegt Katja.

Na het beëindigen van haar journalistieke studies aan de Katholieke Hogeschool Mechelen (KHM) in 2007, rolde Katja vanzelf in de online mediawereld. ‘Er was een openstaande vacature voor online redacteur bij MSN. Mijn sollicitatie was een succes en ik mocht kort daarna aan de slag.’ MSN was ook meteen een duw in de richting van de digitale wereld.

Crossmedia
‘Media zijn continu in beweging en het is aan ons, als jonge journalisten, om mee te evolueren. Ik vrees voor de oudere generatie journalisten indien zij halsstarrig vasthouden aan de klassieke print. Je kan het belang van online niet eeuwig blijven negeren.’ Katja verdedigt hierbij het concept crossmedia, een methode om media op verschillende platformen zoals tablet, mobile en websites te verspreiden.

‘Je moet onderzoeken in welke media jouw doelgroep interesse heeft, hoe ze die media gebruiken en waar de opportuniteiten liggen. Daarbij zijn creatieve ideeën om media op een andere manier te brengen zeer welkom. Ik ben een voorstander van crossmedia en streef naar innovatie in online content.’

Daarnaast ondersteunt Katja verschillende redacties binnen het Sanoma Media team. ‘Indien er nood is aan een infosessie Schrijven voor het web bekijk ik samen met de redactie hoe we de content strategie kunnen optimaliseren. Ik wil mensen motiveren en aanleren om meer online te gaan werken. Helaas vallen sommige journalisten soms terug op hun klassieke schrijfstijl van de printsector. Een gemiste kans, denk ik dan.’

Tijdens haar journalistieke carrière liet ze haar passie voor dans echter nooit in de steek. ‘Ik ben een persoon die niet stil kan zitten en mijn agenda altijd volprop.’ Op lange termijn werpt dat zijn vruchten af, zo bezit Katja op jonge leeftijd al haar eigen dansschool K!dans. ‘Eigenlijk heb ik een schizofreen beroepsleven, overdag een drukke freelancer en ‘s avonds een ontspannen danslerares. Er zijn twee Katja’s.’ (lacht)

Flexibel en efficiënt
Er is geen angst of onzekerheid over de toekomst bij Katja te bespeuren. ‘Het kan altijd van vandaag op morgen gedaan zijn. Maar wees eens eerlijk, lig je daar nog van wakker? Zolang je flexibel en efficiënt kan werken, vind je vanzelf wel iets anders. Je onderscheiden van de rest, dat is het belangrijkste.’

Over haar studies aan de toenmalige KHM vertelt Katja vol lof. ‘Ik herinner mijn schooltijd als een ontspannen sfeer met enthousiaste leraren en medestudenten. Journalistiek studeren aan Thomas More is een goede basis voor het ontwikkelen van creatieve ideeën. Leer je papier los te laten, doe een gezellige babbel en je krijgt de sappigste verhalen.’

Leave a Reply

