Spectaculaire actie of romantische zang?

De filmindustrie is in de ban van de musical. Les Misérables, Mamma Mia!, The Moulin Rouge… het zijn klassiekers die kunnen rekenen op een aardig publiek. Twee musici onder een dak, moeder en zoon vertellen hun visie over de filmmusical.

P1020230Robin De Keyser (21), student handelsingenieur in de beleidsinformatica en ex-student gitaar legt de fleurige nummers naast zich neer. Zijn voorkeur gaat naar spanning en unieke scenario’s zoals deze van Quentin Tarantino.

‘Wanneer iemand al zingend bij de bakker een brood bestelt, verliest de musical zijn geloofwaardigheid. De langdradige dramascènes dwingen mij vaak tot het innemen van een aspirientje. Ik krijg telkens de indruk dat de zang gebruikt wordt als opvulling en niets bijbrengt tot het verhaal.’

‘Komedies lenen zich echter beter tot het genre. Zo ben ik een grote fan van kluchtmusicals die overdrijving gebruiken als uithangbord. Denk aan The Producers met Matthew Broderick en Nathan Lane, een geboren duo met satirische muzieknummers. Als het erop aankomt grijp ik toch naar de gewelddadige Martin Scorcese en Quentin Tarantino producties. Elk van hen hanteert een unieke stijl die mij telkens opnieuw wegblaast. Geniale scenario’s met de nodige realiteit zijn mijn voorwaarden voor een goede film.’

P1020238Kristina Haenen (55) werkt als assistente bij het conservatorium Mechelen en is daarnaast celliste van opleiding. Zij is een ultieme voorstander van de authentieke dans- en zangscènes in film. ‘Het zou zonde zijn om het genre te laten verdorren’, aldus Kristina.

‘Gezien mijn beroepsverleden als celliste bij het ballet van Vlaanderen ben ik een terechte voorstander van een goede filmmusical. Met de nadruk op ‘goede’ want niet elke film slaagt erin mij emotioneel te raken. De populaire Mamma Mia met ex-007, Pierce Brosnan, is daar zo een van. Geef mij maar de klassiekers met Fred Astaire en Ginger Rogers, gewoonweg zalig.’

‘De laatste topper van zijn soort is West Side Story, dit omwille van de acteurs hun sublieme zang- en dansprestaties. De opdracht van een goed regisseur van vandaag bestaat erin om zangers boven namen te verkiezen. Een goede musical valt of staat bij de muziek. Zonder kwalitatieve muziek kan je evengoed het verhaal gewoon vertellen. Het zou zonde zijn om het genre te laten verdorren door non-professionele muzikanten. Film en musical staan voor mij op gelijke hoogte, reden te meer om er samen iets moois van te maken.’

Leave a Reply

