(Film)musicals blijven geliefd bij groot publiek

Henk Lauwers aan het werk in het conservatorium te Mechelen

Henk Lauwers aan het werk in het conservatorium te Mechelen

De voorbije tien jaar zijn musicals bij jongeren populairder dan ooit. Zeker nu het muziekonderwijs specifieke musicalopleidingen aanbiedt. Na het succes van de musical Les Misérables door Boublil en Schönberg volgt de filmmusical geregisseerd door Tom Hooper. ‘De filmmusical kan de euforie en impact van een live musical niet evenaren’, zegt operazanger en docent aan het stedelijk conservatorium in Mechelen Henk Lauwers (56).

‘Liefde, daar draait het in het leven om. Dat zie je ook bij Les Misérables. Het hoeft daarom niet altijd met een geliefde te zijn. Ook broederliefde of ouderliefde behoren tot het spectrum. Of je op het toneel staat of filmscènes speelt, het belangrijkste element is de geloofwaardigheid.’

‘Filmopnames starten weinig of nooit met de eerste filmscène. De regisseur beslist waar en wanneer de camera loopt. Het is als het ware een aaneenschakeling van shots. Dit vraagt een enorm inlevingsvermogen van de acteur. Terwijl je bij live musicals kan meegaan in het verhaal. Die hele evolutie van begin tot eind en de ontlading als het doek valt, is onbeschrijfelijk. Hier speel je je personage écht uit.’

‘Wat de oude musicals onderscheidt van de nieuwe is het theatraal karakter. Sinds de jaren ’60 moet alles een spel zijn. Le Moulin Rouge van Baz Luhrmann met in de hoofdrollen Nicole Kidman en Ewan Mc Gregor is een goed voorbeeld. Uitmuntende acteurs die ondanks hun niet-klassiek geschoolde stem een speelse musicalprestatie neerzetten.’

‘Wat Les Misérables nu zo flatteert zijn de live gezongen nummers. Zoals bij de beginjaren van de musical maakt Tom Hooper geen gebruik van studio-opnames. Een gewaagde, maar geslaagde keuze waar emoties best tot hun recht komen.’

‘Het is verkeerd om te denken dat musicals gewaardeerd worden bij een select publiek. Musicals als Fiddler On The Roof, Oliver! en The Wizard of Oz zijn bij jong en oud gegeerd omwille van hun levendige en meeslepende kracht. Ik zie ook dat mijn studenten steeds meer gebiologeerd raken door het genre.’

‘Ook conservatoria houden hier rekening mee en bieden specifieke opleidingen aan. Het is echter een zwaar vakgebied waar toonvastheid niet langer volstaat. De scholen verwachten van de studenten uitmuntende dansprestaties die mijn klassieke danspasjes te boven gaan.’

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s