Tussen de chaotische persberichten en rustgevende boeken

‘Journalistiek is mijn passie, literatuur mijn leven’, aldus Mélanie Van Houdt (21). In haar zoektocht naar meer creativiteit koos zij na twee jaar taal-en letterkunde doelbewust voor Journalistiek. Modieuze vrouwenbladen in combinatie met literaire werken is Mélanies handelsmerk. Een studente die als plus size fotomodel maar al te goed weet wat échte vrouwen willen.

Achter de serieuze bril schuilt een zachtaardige boekenwurm die geen genoegen neemt met nieuwsberichten avant la lettre.

Achter de serieuze bril schuilt een zachtaardige boekenwurm die geen genoegen neemt met nieuwsberichten avant la lettre.

Alvorens te worden geprikkeld door de opleiding Journalistiek aan Thomas More Mechelen, studeerde Mélanie in de historische studentenstad Gent. ‘Omwille van mijn liefde voor uitheemse talen koos ik logischerwijs voor taal- en letterkunde, meer bepaald Frans en Engels. Een boeiende en leerrijke richting die ik wegens studieredenen heb moeten opgeven’.

Toch toont zij geen berouw met haar beslissing, want stiekem vanbinnen smachtte ze naar meer creativiteit. Op zoek naar een mogelijkheid tot het uitgeven van haar persoonlijke stukken. ‘Ik hield de theorie na twee jaar voor bekeken’, lacht Mélanie.

Anglofiel
Doorheen deze strubbelingen bleef haar karakteristiek als boekenwurm steevast overeind. ‘Lezen, lezen en nog eens lezen… van Brontë tot Cathy Kelly. Classics en chicklit zijn mijn favorieten’. Een tweede interesse die nooit zal doven is deze voor Angelsaksische landen. ‘Ik ben anglofiel in hart en nieren. Engeland is mijn tweede thuis’.

Naast de Nederlandse literatuur verkiest zij ook Engelstalige en zelfs Franstalige boeken. ‘Engelstalige boeken wekken veel meer emoties bij me op tijdens het lezen’, vertelt Mélanie. Daarnaast verdedigt ze ook dat het van groot belang is om talen goed onder de knie te krijgen. Een vereiste die ze voor zichzelf stelt naar de toekomst toe.

Echte vrouwen
Een vaak vergeten of eerder geheim kantje van Mélanie is haar beroep als plus size fotomodel. Door haar doordringende blik en kenmerkend gezicht wordt zij door vele fotografen begeerd. ‘Geen size zero voor mij, danku. Het wordt hoog tijd dat de modebladen worden veroverd door echte vrouwen als jij en ik’, stelt Mélanie. ‘Ik ben het beu om mij blind te staren op de perfectie, want hoe cliché het ook mag klinken: perfectie bestaat niet’.

Waar de jonge dame concreet naartoe wil blijft in deze eerste opleidingsfase twijfelachtig. Voor het ogenblik gaat er een lichte voorkeur uit naar print en thema’s als mode, culinair en boeken. We kunnen echter met zekerheid zeggen dat ze voor zelfvertrouwen en welsprekendheid de grootste onderscheiding haalt. Kortom, een journaliste die de pen scherp weet te hanteren.

Leave a Reply

